torsdag 7. januar 2010

Verdt å vite om levende lys!


Det er vel ingen årstid enn vinteren det brennes mer levende lys, slik er det iallefall hos meg. Jeg brenner til og med lys på dagen også, for det blir så varm og koselig stemning når det er iskaldt ute.
Men mange branner starter på grunn av feil bruk av levende lys.

Noen nyttige tips:

 Hold alltid levende lys under oppsyn. Gå heller aldri fra barn eller kjæledyr slik at de blir alene med levende lys.

 Sett alltid lys på et brannsikkert underlag og i god avstand fra brennbare ting.

Klipp veken med til ca 1cm før du tenner lyset. Slik unngår du at lyset oser og flakker. Dersom du merker at lyset begynner å ose under brenningen er det lurt å klippe ned veken igjen. Det samme gjelder høye kanter - skjærer du bort disse vil det gjøre flammen mindre blafrende og du unngår sot.

 Dersom du brenner et lys mindre enn en halvtimes tid for hver diameter lyset måler kan du unngå at det blir høye kanter i lyset.

 Hvis du stiller stearinlys opp i grupper kan det være lurt å ha ca 10cm avstand mellom vekene. Slik unngår du at lysene varmer opp hverandre og at de smelter og renner.

 Hold lyset fritt for fremmedlegemer som fyrstikker o.l. Disse fungerer som ekstra veker.

 Du unngår sot ved å passe på at lysene ikke står i trekk eller over radiatorer/panelovner.

 Dersom du brenner lakk-, gull-, kobber-, og sølvlys bør du fjerne overflaterestene som samles rundt veken etter at du har slukket flammen. Da unngår du at veken kveles. Har du fått lakk på selve veken, kan du fjerne den med en fuktig klut. Da skal du være sikker på å fortsatt ha en pen flamme neste gang du tenner lyset!

 Vær sikker på at lyset er helt slukket før du går fra det. Slukker du med en lyseslukker, soter det ikke.

Kilde: Skeidar

1 kommentarer:

hjem hos linda sa...

Heisann og hoppsann!!!
Koselig med hilsen fra deg!
Ja det bilde ser jeg kansje fris ut men i morges når jeg dro på treni g var jeg fryktelig trøtt men tok 75 min med step og styrke...våknet da ja!!he he he..
Og du kan tro det kjennes no!!!! gosj!!!

La meg til som følger til deg jeg!!

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails
 
Bloggurat Decorating Blogs - Blog Catalog Blog Directory TopOfBlogs Twingly BlogRank Blogglisten