torsdag 14. januar 2010

Utfordring: Hva er din absolutte favoritting hjemme?

Jeg har så inmari lyst til å vise frem den tingen hjemme hos meg, som betyr aller mest for meg. Og så gikk tankene til alle andre med blogg. Hver eneste dag ser jeg så mye flott i blogger rundt omkring, at jeg nesten mister pusten! Men hvilken ting har den største affeksjonsverdien hjemme hos deg?

Tar du utfordringen min?
Vis frem den tingen eller det produktet hjemme hos deg som betyr aller mest. Kanskje den har et fint minne eller en fin historie bak seg. Det trenger ikke være så gammelt eller flott, bare den betyr aller mest for deg. Og så at det handler om interiør, da såklart :-)

Dette blir spennende, og jeg kan ikke vente med å besøke bloggene deres for å se!

Her er den tingen som betyr aller, aller mest for meg:


Denne har min kjære morfar laget for hånd!

Man må vel kunne slå fast at min morfar var forut for sin tid? Denne laget han en gang i 1940-årene. Den er av jern og lakkert i halvblank sort lakk ser det ut som. Han laget flere sånne, og de andre figurene har min mor og min søster. De er små kunstverk alle sammen, og den passer helt perfekt inn i resten av interiøret vårt.
Denne som jeg har er ganske stor. Den er over 30 cm. lang og ca 15 cm. høy. Den pryder hyllen over sofaen vår.
Grunnen til at den betyr så mye for meg, er jo fordi det er min morfar som har laget den, og at det er håndarbeid. Jeg har fått masse kommentarer på denne, og de fleste tror meg ikke når jeg forteller at den er så gammel. Det til sammen gjør denne fandenivoldske figuren til det kjæreste jeg har.

Min morfar var en utrolig kreativ sjel, og han lagde og fikset som bare det. Han var vel en av de første til å lage såkalte IQ-leker. Disse får man virkelig trimmet hjernen med, og de er like morsomme den dag i dag.


Denne juletrefoten rakk jeg ikke å vise frem til jul,
men den er også laget for hånd av min morfar.

Mormor og morfar brukte denne i alle år, helt til jeg var så heldig å få den. Den er tung som bly, og laget av jern den også. Utseende på nissene er typisk for humoren som morfar hadde. De ser litt oppsternasige ut, ikke sant? Og så har han skrevet "God jul" for hånd, som slites mer og mer bort for hvert år.. Nydelig!

Så nå er det din tur, jeg sender herved utfordringen videre! :-)

7 kommentarer:

Kristine sa...

Jeg tar utfordringen! Tror jeg skriver et innlegg i løpet av morgendagen eller helga :)

Jeg forstår godt at du elsker figuren fra din morfar, den er helt unik. Kan tenke meg til hvor morsomt han hadde det når han laget den :) Og så kan en lure på hvor han hentet inspirasjonen ;)

Takk for at du delte din favoritt. En kjempefin utfordring du kommer med!

God natt, søte Liv.

Klem

Feminista sa...

Hei Liv! Jeg har også tatt utfordringen, jeg har skrevet om oldefars gamle seng som har blitt dagseng i sommerhuset vårt. Figuren din morfar har laget, er helt herlig, og jeg skjønner godt at du liker den! Fin fredag!

det lange hvite huset sa...

Jeg kom over denne utfordringen inne hos helenes hus og tenker å ta den, i løpet av helgen tenker jeg. :)

M sa...

Så gøy utfordring!!
Den vil jeg ha!
Veldig morsom dings han laget, jeg synes det er så herlig med litt humor i interiøret!
Klem,M

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jeg skal ta utfordringen din. :)


Og så lurer jeg på om jeg MÅ på Hamar på mandag. ;) Mulig det er noe billig på Kremmerhuset.... Hmmm...Hadde ikke jeg kjøpestopp? Vi får se om jeg klarer å beherske meg da. For jeg trenger jo INGENTING.


Kommer et innlegg om resten av kjøkkenet også, er jo latterlig lenge siden sist. ;)

S sa...

Jøss, den skulle man ikke tro var så gammel ja! Veldig gøy med hjemmelagede ting. Tar nok utfordringen din en av dagene jeg også :-)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jadda, jeg har fått skrevet noe nå... ;P

http://www.mammas-hus.com/2010/02/gamle-favoritter-del-1.html

PS: Din eldste er da like gammel som min lillesøster. Hadde jeg ALDRI trodd!! Reagerte på at du hadde "Bloggedamer 40+" på siden din, men tenkte du sikkert bare fulgte de. ;P

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails
 
Bloggurat Decorating Blogs - Blog Catalog Blog Directory TopOfBlogs Twingly BlogRank Blogglisten